Lumbale spinaalkanaal stenose

Lumbale Spinaal Kanaal Stenose, wat is het?

Wat is het?

Lumbale spinaal kanaal stenose is een centrale vernauwing van het zenuwkanaal ter hoogte van de lumbale wervelkolom. Deze vernauwing kan door verschillende oorzaken ontstaan. Meestal bestaat er een combinatie van verschillende degeneratieve veranderingen (artrose) die verantwoordelijk zijn voor de vernauwing: uitpuiling van de tussenwervelschijf, verdikking van de gewrichten tussen twee wervels (hypertrofie/artrose van de facetgewrichten) en verdikking van gewrichtsbanden (hypertrofie van het ligamentum flavum). Soms bestaat er van nature een nauwer spinaal kanaal (congenitale stenose) waardoor het optreden van artrose of een lumbale discushernia sneller zal leiden tot een symptomatische spinaal kanaal stenose.

Symptomen

De typische combinatie van symptomen noemt men neurogene claudicatio intermittens of Syndroom van Verbiest. Deze symptomen omvatten: rugpijn die verbetert bij voorover buigen, uitstralende pijn in één of beide benen met typisch toename van pijn bij wandelen. Vaak moet men na een paar honderd meter al stoppen, waarna de pijn meestal weer verdwijnt. Fietsen geeft veel minder of geen problemen. Bij langer bestaande klachten
kunnen gevoelsstoornissen en/of verlammingsverschijnselen in de benen optreden. Een MRI geeft de meest gedetailleerde diagnose van zowel de discusuitpuiling, de hypertrofie van de gewrichten en ligamenten alsmede van de doorstroming van het cerebrospinaal vocht (MRI myelografie). Een EMG (elektromyografie) toont of de zenuwen nog normaal functioneren. Afwijkingen bij dit onderzoek geven aan of de zenuwen onder te grote druk staan.

Conservatieve behandeling

Conservatieve therapie heeft hier meestal slechts tijdelijk effect. De eerstelijns behandeling bestaat uit kinesitherapie en medicamenteuze behandeling (altijd in overleg met uw arts). Een meer invasieve behandeling, met meestal wel een langduriger effect, zijn epidurale infiltraties. Hierbij wordt een combinatie van corticosteroïden en pijnstillers geïnjecteerd
rond de zenuwen.

Chirurgische behandeling

Als ook deze strategie faalt of als er uitvalsverschijnselen bestaan dient een operatieve behandeling te worden overwogen. Afhankelijk van meerdere factoren (leeftijd, medische voorgeschiedenis, botkwaliteit, ernst van bijkomende artrose, aantal aangetaste wervelniveaus) wordt bepaald welke chirurgische benadering zal gekozen worden (mediale facetectomie, laminectomie met of zonder fusie).

Via onze contactpagina kan u eenvoudig een afspraak maken.